Biohacking

Kawa najlepszym naturalnym biohackiem? Jak kofeina wpływa na siłę anaerobową i odczucie zmęczenia u sportowców

Energia uzyskana po przyjęciu kofeiny może pomóc w realizacji intensywnego treningu, pobudzić organizm do pracy i poprawić metabolizm. Właśnie dlatego zawierająca ją w dużych ilościach kawa uznawana jest przez niektórych specjalistów za najlepszy naturalny środek wspomagający.

Działanie kofeiny

Intensywność efektu kofeiny zależy w dużej mierze od indywidualnych parametrów każdego zawodnika. Badania genetyczne potwierdzają, że niektóre kody warunkują czas wchłaniania oraz trawienia kofeiny, a tym samym szybkość jej działania na organizm. Niektóre geny sprawiają, że kofeina jest trawiona nieco wolniej, inne przyspieszają ten proces. W praktyce oznacza to, że wypicie kawy będzie działać na każdego w inny sposób.

Przeprowadzone eksperymenty wykazały także, że geny receptora adenozyny mogą wpływać na odczuwanie efektów działania kofeiny. W przypadku występowania konkretnych kodów genetycznych organizm może wcale nie czuć różnicy po spożyciu kofeiny, a tym samym nie otrzymać dodatkowej dawki energii. Kluczową kwestią w oddziaływaniu kofeiny na poziom energii jest również częstotliwość stosowania. Osoby regularnie spożywające kawę w dużych ilościach przyzwyczajają organizm do obecności kofeiny i zmniejszają podatność organizmu na jej działanie.

Korzyści wynikające ze stosowania kofeiny

Kofeina występuje nie tylko w kawie, ale też w liściach herbaty, szczególnie zielonej, yerba mate, ziarnach kakaowca, guaranie czy orzeszkach cola. Przyjmowanie substancji z różnych źródeł może ochronić organizm przed efektem przyzwyczajenia i urozmaicić dietę. Pozytywne działanie kofeiny to przede wszystkim poprawa koncentracji, zwiększenie zapasu energetycznego, lepszy refleks, poprawa ogólnego nastroju przez uwalnianie dopaminy i pobudzenie pracy układu nerwowego.

Kofeina zmniejsza także uczucie zmęczenia, pomaga w regeneracji przetrenowanego organizmu, niweluje uczucie senności, przyspiesza pracę serca, poprawia krążenie krwi, łagodzi objawy migreny i wspomaga czynności układu trawiennego. Regularne spożywanie niewielkiej ilości kofeiny może też zmniejszać ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2, regulować poziom histaminy odpowiedzialnej za reakcje alergiczne oraz pomagać w stanach zapalnych mięśni czy stawów, zmniejszając odczuwalny ból i napięcie.

Wpływ kofeiny na uczucie zmęczenia i siłę anaerobową

Przeprowadzone badania jednoznacznie wykazały, że kofeina nie wpływa na siłę podczas wykonywania intensywnych ćwiczeń fizycznych. Grupa zawodników po podaniu suplementów diety zawierających kofeinę nie zwiększyła swojej wydajności czy wydolności, ale odczuwała mniejsze zmniejszenie po treningu. Badania te wykazały, że kofeina nie wpływa bezpośrednio na siłę anaerobową, nie poprawia osiąganych wyników czy mocy w mięśniach, a jedynie pomaga zmniejszyć efekty wysiłku fizycznego.

Eksperyment był przeprowadzony podczas treningu beztlenowego, tak aby rzetelnie sprawdzić wydolność organizmów zawodników. Dane zebrane i opublikowane przez „International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism” wykazały, że kofeina może także zwiększyć ilość spalanych podczas treningu kalorii. Wynika to z wpływu kofeiny na procesy metaboliczne. Badania pokazały, że spożycie kawy przed treningiem może pomóc w spaleniu nawet 15% kalorii więcej.

Kofeina a trening

Działanie kofeiny utrzymuje się w organizmie maksymalnie do 4 godzin, jednak jej najintensywniejsze efekty są widoczne po około 30 minutach od spożycia. Z tego powodu sportowcom rekomenduje się wypicie filiżanki lub dwóch kawy na kilkanaście minut przed rozpoczęciem ćwiczeń, tak by uzyskać dodatkowy zastrzyk energii w trakcie sesji treningowej. Równie pomocne może się okazać przyjmowanie kofeiny po zakończonej aktywności fizycznej. W tym czasie kawa pomoże zmniejszyć uczucie zmęczenia i przyspieszyć proces regeneracji mięśni. Dla zawodników, którzy nie lubią smaku kawy czy herbaty przygotowano specjalne syntetyczne suplementy diety zawierające kofeinę. Co więcej, na rynku wzrasta liczba profesjonalnych odżywek dla sportowców, w których skład wchodzi właśnie pobudzająca organizm kofeina.

Zdjęcie wyróżniające: Freepik

Joanna Nowak
Media i copywriting towarzyszą jej od czasów studiów. Ukończyła Filologię Polską ze specjalnością dziennikarstwa, a obecnie studiuje Dziennikarstwo i Komunikację Społeczną z ukierunkowaniem na Dziennikarstwo Sportowe i Zarządzanie w sporcie. Wolny czas spędza aktywnie na spacerach lub w domu z dobrą książką.
    Zegarki skrojone dla sportowców. Garmin 2 i Garmin 2S już w sprzedaży!
    Poprzedni artykuł
    Smartwatch – niezbędnik współczesnego sportowca
    Następny artykuł

    Może Ci się spodobać

    Komentarze

    Zostaw komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Więcej w Biohacking

    Sukces sportowca zaczyna się w głowie. Neurohacking i biofeedback treningami przyszłości
    Wpływ na to, czy danemu sportowcowi uda się wygrać zawody ma – wbrew pozorom – nie tylko jego przygotowanie fizyczne. Istotną rolę odgrywa również mózg, a dokładnie odpowiednie nastawianie oraz gotowość do podjęcia walki i zmierzenia się zarówno z przeciwnikami, jak i z samym sobą. W obecnych czasach, podczas przygotowań do różnego rodzaju rozgrywek sportowych odgrywa trening mentalny, nazywany popularnie biofeedbackiem. Polskim uczonym udało się zmodernizować tę metodę bazującą na nauce.
    Piracetam w sporcie – myśl szybciej, działaj sprawniej!
    Piracetam jest najstarszym lekiem nootropowym wykorzystywanym w neurologii. Od niego się praktycznie wszystko zaczęło. Został stworzony w 1973 roku i był przedstawiany jako złoty środek na leczenie mózgu, a konkretniej zaburzenia krążenia, chorobę Alzheimera czy też utratę pamięci. Jak ten sam lek działa w sporcie? Czy jest skuteczny?
    Najpopularniejsze adaptogeny stosowane w sporcie
    Adaptogeny są roślinami i ziołami, które w pozytywny sposób wpływają na kondycję układu nerwowego i odpornościowego. Powinny się z nimi zaprzyjaźnić wszystkie osoby aktywne fizycznie. Adaptogeny gwarantują szybką i skuteczną regenerację. Co więcej, przyczyniają się do wydłużenia czasu trwania treningu. Jakie są najpopularniejsze adaptogeny dla sportowców?
    Dlaczego tlenoterapia hiperbaryczna nazywana jest legalnym dopingiem?
    Napięty terminarz meczów nie pozwala na długotrwałą rehabilitację bez przerwania treningów i udziału w rozgrywkach. Skutecznym rozwiązaniem w takiej sytuacji może okazać się już kilka zabiegów HBOT, które zapewniają regenerację wycieńczonego organizmu, redukcję deficytu tlenowego i wyleczenie uciążliwych urazów.