Innowacje

Bieżnia wodna, czyli nowoczesna forma rehabilitacji i fitnessu. Jak to działa?

Bieżnia wodna jest nowoczesną formą rehabilitacji oraz zajęć fitness, która wykorzystuje opór wody. Wyporność wody, z jaką mamy tam do czynienia, skutecznie odciąża stawy, co sprawia, że wykonywane w ten sposób ćwiczenia są w pełni bezpieczne. Przykładem aktywności z wykorzystaniem bieżni wodnej jest aquarunning – bieganie w wodzie. Co to takiego?

Na czym polega aquajogging / aquarunning?

Wspomniany powyżej aquarunning to innowacyjna metoda uzupełniania rehabilitacji sportowej oraz treningu. Z metody tej korzysta wiele światowej sławy sportowców, takich jak chociażby długodystansowi biegacze Galen Rupp oraz Mo Farah, którzy uczestniczą w Nike Oregon Project. Forma terapii, jaką jest bieganie w wodzie, najczęściej wykorzystywana jest przez zawodowców, zaś mniejszą popularnością cieszy się wśród amatorów.

Do czynienia możemy mieć z trzema rodzajami aquarunningu: bieganie w głębokiej wodzie, bieganie w płytkiej wodzie oraz bieganie na podwodnej bieżni. Jeżeli chodzi o pierwszą z wymienionych aktywności, opiera się ona na bieganiu w głębokiej wodzie w specjalnej kamizelce lub pasie wypornościowym. Tym, co charakteryzuje taki trening, jest to, że w jego trakcie stopy nie mają kontaktu z bieżnią. Co za tym idzie – ćwiczenia odbywają się w pełnym odciążeniu. Drugie z dostępnych rozwiązań to bieganie w płytkiej wodzie. Cechą charakterystyczną tego typu aktywności jest to, że stopy mają tutaj kontakt z podłożem. Taki trening przyczynia się do odciążenia stawów, lecz w nieco mniejszym stopniu, niż ma to miejsce w przypadku biegania w wodzie głębokiej. Metoda ta nie znajduje jednak zastosowania w przypadku kontuzji kończyn dolnych.

Jak praktykować wymienione powyżej techniki biegania? Można zarówno biec w miejscu, przytrzymując się liny, jak i biec wbrew oporowi wody. Godne polecenia jest w szczególności drugie z wymienionych rozwiązań. Tego typu trening jest bowiem bardziej naturalny i funkcjonalny, a to ze względu na brak ograniczeń kompleksu miedniczno-biodrowo-lędźwiowego.

Główne zalety aquajoggingu

Aquajogging to aktywność, która ma całe mnóstwo zalet. Jeżeli chodzi o lecznicze działanie takiego treningu w wodzie, warto wspomnieć o mikromasażu, ucisku tkanek miękkich, wyszczuplaniu i ujędrnianiu ciała, wzroście ciśnienia śródbrzusznego, wzroście objętości wyrzutowej serca oraz pojemności minutowej serca, wzroście przepływu krwi żylnej z obwodu do serca, treningu mięśni oddechowych oraz wyzwoleniu diurezy na drodze hormonalnej i odruchowej.

Co do aspektów treningowych, fizjologicznych oraz biomechanicznych są nimi: trening mięśni głębokich, trening stabilizacji tułowia, trening w odciążeniu, który bardzo dobrze sprawdza się u osób po kontuzjach, trening redukujący obciążenie stawów kręgosłupa oraz stawów obwodowych, trening wytrzymałościowy, wzrost maksymalnego poboru tlenu, wzrost siły mięśni kończyn górnych oraz dolnych, praca mięśni o charakterze ekscentryczno-koncentrycznym, praca z oporem ciągłym oraz szybsza regeneracja i redukcja zakwasów.

Dlaczego jeszcze warto trenować aquajogging? Przyczynia się on bowiem do zmian czynnościowych i funkcjonalnych organizmu, co w bezpośredni sposób przekłada się na efektywną, szybką rehabilitację, poprawę parametrów wydolnościowych oraz techniki biegu.

Jak wygląda bieżnia wodna?

Czym charakteryzuje się wysokiej jakości bieżnia wodna? Z tego typu urządzenia z powodzeniem korzystać mogą osoby w każdym wieku – bez względu na stopień mobilności. Jak działa takie urządzenie? Pacjent wchodzi do niej lub wjeżdża na wózku inwalidzkim i zamyka drzwi. Następnie komora jest napełniana do uprzednio ustalonej wysokości. Tego typu sprzęt składa się z bieżni z platformą oraz rampą. Może posiadać otwierane zewnętrznie drzwi z systemem zatrzaskowym, podwodne podświetlenie LED czy ekran dotykowy.

Foto wyróżniające: Barbara Alper / Getty Images

Justyna Zajdel
Copywriter z wieloletnim doświadczeniem w branży. Magister Socjologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Prywatnie miłośniczka kulinariów i podróży, które zajmują większą część jej wolnego czasu.
    Jakie funkcjonalności powinna posiadać opaska sportowa dla dziecka?
    Poprzedni artykuł
    Bieganie pod pełną kontrolą. Smartwear opanowuje światowe bieżnie!
    Następny artykuł

    Może Ci się spodobać

    Komentarze

    Zostaw komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Więcej w Innowacje