Artykuł sponsorowany
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.
Analiza danych pełni dziś niezwykle ważną rolę dla firm, które chcą osiągnąć rynkowy sukces. Gdy dany podmiot gospodarczy posiada zawsze najświeższe informacje, jest w stanie na bieżąco reagować na zmieniające się trendy w danej branży. Dysponowanie szeroką liczbą danych na temat klientów pomaga także w prowadzeniu wydajnych działań marketingowych. Wielu specjalistów podkreśla, że dane są najważniejszym aktywem każdej organizacji. W poniższym artykule doradzamy, jak stać się data-driven company, czyli firmą opartą na danych.
Inwestycje technologiczne czy outosurcing IT to pojęcia, które są odmieniane przez wszystkie przypadki przez przedsiębiorców w całej Polsce. Wielu właścicieli firm nie zdaje sobie jednak sprawy z tego, jak wielkie korzyści wiążą się z przetwarzaniem danych na szeroką skalę.
Czym wyróżniają się przedsiębiorstwa oparte na danych, czyli data-driven companies? Są to firmy działające przede wszystkim w oparciu na faktach oraz danych. Dzięki zgromadzonym informacjom wyciąganie wniosków, weryfikowanie trendów czy diagnozowanie problemów czy zagrożeń staje się zdecydowanie prostsze.
Poprzez omawianą strategię możliwe jest nie tylko zwiększenie zysków osiąganych przez dane przedsiębiorstwo, ale również dostosowanie oferty produktowej czy polityki komunikacyjnej do potrzeb i oczekiwań klientów. Jest to szczególnie istotne zwłaszcza w branży e-commerce, gdzie firmy na bazie określonych preferencji poszczególnych użytkowników mogą kierować do nich w pełni spersonalizowane oferty. Dysponowanie danymi daje także przedsiębiorstwu poważne przewagi konkurencyjne oraz wiele możliwości w zakresie pozyskiwania nowych klientów.
Aby oprzeć firmę na danych, należy najpierw zacząć je gromadzić i we właściwy sposób wykorzystywać. Samo dysponowanie danymi jest stanowczo niewystarczające. Gdy nauczymy się we właściwy sposób je pozyskiwać, korzystać z nich oraz integrować je z wyspecjalizowanymi narzędziami, wtedy będzie można określić naszą firmę jako data-driven company.
Zanim firma stanie się przedsiębiorstwem opartym na danych, należy ją do tego odpowiednio przygotować. Konieczne jest przeanalizowanie potrzeb danego podmiotu w zakresie pozyskiwania i przetwarzania danych. Jeśli jest to firma zajmująca się internetową sprzedażą perfum, priorytetem będzie oczywiście pozyskiwanie jak największej liczby danych na temat jej klientów a także produktów cieszących się popularnością u konkurencji.
Pozyskiwanie danych musi być realizowane w zgodzie z odpowiednimi standardami i metodologią. Warto wiedzieć, że zarówno zbieranie jak i przetwarzanie danych podlega wielu polskim i europejskim przepisom prawnym, dlatego w firmie powinien być zatrudniony specjalista posiadający w tym względzie odpowiednią wiedzę.
Aby firma szybciej stała się data-driven company, powinna także zainwestować w odpowiednie narzędzia, dzięki którym analiza danych będzie znacznie prostsza. Specjalne programy pozwalają w łatwy sposób kontrolować jakość poszczególnych zbiorów a nawet dostarczają automatyczne rekomendacje dotyczące ich jakości. Wiele takich aplikacji jest opartych na sztucznej inteligencji.
Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE przetwarzanie danych to m.in. ich zbieranie, przeglądanie, wykorzystywanie, przechowywanie, ograniczanie, porządkowanie, utrwalanie lub usuwanie.
Jednocześnie wszystkie firmy, które decydują się na przetwarzanie danych, są zobowiązane do przestrzegania wielu istotnych zasad. Cały proces przetwarzania musi być zgodny z obowiązującymi przepisami prawa oraz przejrzysty. Wszystkie osoby oraz podmioty prawne, których dane są przetwarzane, muszą być tego świadome.
Cele przetwarzania danych także muszą być szczegółowo wyjaśnione w momencie zbierania danych od osób trzecich. Nie ma możliwości zbierania danych w dowolnie wybranym oraz pierwotnie nie określonym celu. Firmy mogą zbierać dane tylko po to, by osiągać wytyczone cele. Jest to określane w przepisach jako „minimalizacja danych”.
Fot.: materiał prasowy Klienta.