Artykuł sponsorowany
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.
Wyszukiwanie głosowe jest dziś na tyle zaawansowane, że stało się integralną częścią wielu urządzeń i aplikacji. W ten sposób możemy dziś komunikować się ze swoim smartfonem, komputerem, czy nawet samochodem. To bardzo wygodne, szczególnie gdy poszczególne komendy wypowiadamy mając zajęte ręce – na przykład właśnie w samochodzie. Dziś przedstawimy kilka przydatnych informacji na temat głosowego wyszukiwania.
Nietrudno zauważyć, jak istotnym elementem nowoczesnych urządzeń stało się wyszukiwanie głosowe. Voice search jest sposobem na bardzo szybkie i wygodne znalezienie czegoś. Sprawdza się zarówno podczas zwykłego korzystania z różnych urządzeń, czego przykładem może być choćby Asystent Google, Siri lub Amazon Alexa, ale także w trakcie zakupów. Branża e-commerce bez dwóch zdań rośnie w siłę, dzięki czemu właśnie tam często debiutują ciekawe nowinki technologiczne. O takiej bez wątpienia możemy powiedzieć w przypadku voice commerce. Zakupy z wykorzystaniem wyszukiwania voice search są zupełnie nowym doświadczeniem, które szturmem podbija świat.
W Polsce voice commerce nie jest jeszcze bardzo popularne, z pewnością już niedługo ten trend do nas jednak trafi. Najnowsze dane mówią o tym, że w Stanach Zjednoczonych już ponad 40% osób regularnie korzysta z wyszukiwania głosowego. Nic dziwnego – porozumiewanie się poprzez komunikację głosową jest o wiele wygodniejsze, niż wprowadzanie tekstu. Dotyczy to szczególnie smartfonów, gdzie pisanie na dotykowym ekranie bywa nieco uciążliwe.
Voice search jest jednym z elementów voice commerce. Co właściwie oznacza to sformułowanie? Chodzi o możliwość robienia zakupów online z wykorzystaniem komend głosowych. To trochę tak, jakby zadzwonić do przyjaciela i poprosić go o kupno jakiegoś produktu. Nie ma tu potrzeby wypełniania wielu formularzy, czy odpowiedzi na różne pytania. Sztuczna inteligencja doskonale zna nasze preferencje zakupowe, a z pewnością do smartfona mamy podpiętą jakąś formę płatności online. Wystarczy więc wypowiedzieć swoje polecenie, a wkrótce zakupy zostaną zrealizowane.
W Polsce dwie pierwsze firmy, które wprowadziły voice search do branży e-commerce to Pyszne.pl oraz FlixBux. Dzięki temu rozwiązaniu stało się możliwe zamówienie jedzenia lub kupno biletów na przejazd autokarem przy użyciu Asystenta Google. Bardzo wygodne rozwiązanie z pewnością w dalszym czasie będzie wykorzystane także przez inne firmy. To dla nich sposób na wyróżnienie się spośród konkurencji, a na pewno wielu klientów szybko przyzwyczai się do tej formy robienia zakupów w sieci.
Warto jednak zaznaczyć, że nie w każdej branży voice commerce sprawdzi się równie dobrze. W miejscach, gdzie ważny jest indywidualny kontakt z klientem, jak choćby przy sprzedaży dóbr luksusowych, czy usług medycznych, raczej ciężko jest wyobrazić sobie zatrudnienie Asystenta Google w roli sprzedawcy. System musi także poznać zachowania i preferencje zakupowe użytkownika, aby voice commerce było skuteczne. Raczej mówimy więc o codziennych zakupach, czy produktach i usługach, które są jasne do opisania (np. “kup bilet autobusowy z Warszawy do Gdańska na jutrzejsze popołudnie”).
Więcej informacji o wyszukiwaniu głosowym znajdziesz na komerso.pl
Zdjęcie główne: elements.envato.com / Prostock-studio