Tunel aerodynamiczny to znakomita rozrywka dla wszystkich osób, które chcą doświadczyć swobodnego spadania. Jak działa taki aerotunel i jak przebiega odbywający się w nim lot?
Jak działa tunel aerodynamiczny? Wykorzystywany jest w nim jednorodny strumień powietrza wytwarzany przez turbiny. Powietrze przechodzi przez otwory znajdujące się w jego górnej części, a po stosownym przetworzeniu wraca na dół. Efektem jest zwarty strumień powietrza pozwalający na swobodny lot w obiegu zamkniętym. Do czynienia możemy mieć z dwoma różnymi rodzajami tuneli aerodynamicznych. Pierwsze z nich są wykorzystywane głównie podczas badań przeprowadzanych na uczelniach i w instytutach. Służyć mogą między innymi do dokonywania pomiarów lotniczych i środowiskowych, czy testowania samochodów i rakiet. Drugim rodzajem tuneli aerodynamicznych są te przeznaczone do komercyjnego użytku.
Pierwszy na świecie tunel aerodynamiczny powstał w 1982 w Las Vegas i miał służyć rozrywce. Z czasem okazało się jednak, że warunki panujące w trakcie lotu są zbliżone do tych, z którymi mamy do czynienia w czasie skoków spadochronowych. Sprawiło to, że tunele zaczęły być wykorzystywane do nauki swobodnego spadania.
JAK DZIAŁA TUNEL AERODYNAMICZNY?
Tunele aerodynamiczne wykorzystywane są na całym świecie – i to nierzadko do celów…
Opublikowany przez Sarabanda Tczew Piątek, 5 czerwca 2020
Jak już zostało wspomniane, tunel aerodynamiczny posiada wentylatory generujące jednorodne strumienie powietrza. Są one na tyle silne, że mogą z łatwością unieść znajdujący się we wnętrzu aerotunelu obiekt. Moc strumienia dopasowywana jest do wieku, wagi oraz doświadczenia danej osoby. Tunel aerodynamiczny osiągnąć może prędkość do 320 km/h. W przypadku osób początkujących parametr ten waha się od 0 do 200 km/h. Im prędkość jest większa, tym łatwiejsze staje się wykonywanie różnego rodzaju skomplikowanych figur. Z aerotuneli często korzystają skoczkowie narciarscy oraz osoby planujące skok ze spadochronem, ponieważ pozwalają one opanować koordynację ciała i nauczyć się poszczególnych ruchów.
Należy tutaj zdawać sobie sprawę z tego, że sprawne poruszanie się w nim wymaga stosownego przygotowania oraz doświadczenia. Osoby, które mają przed sobą pierwszą przygodę z tunelem aerodynamicznym, przed wejściem do niego powinny się przede wszystkim zrelaksować. Związane jest to z faktem, że im ciało jest „luźniejsze”, tym łatwiej można nim sterować. Lot zaczyna się w pozycji na brzuchu, z delikatnie uniesionymi stopami i brodą skierowaną w górę. Istnieje szereg znaków, za pomocą których instruktor komunikuje się z osobą znajdującą się w aerotunelu. Jest to związane z prędkością poruszającego się powietrza i hałasem panującym we wnętrzu – rozchodzenie się dźwięku jest wtedy znacząco utrudnione. Komunikację utrudniają również znajdujące się w uszach uczestnika zatyczki.
Pierwszy lot obejmuje naukę utrzymywania pozycji z lekko wygiętym kręgosłupem, wyprostowanymi nogami oraz rozłożonymi rękami. Gwarancją sukcesu jest tutaj mobilność i umiejętność koordynacji ruchu. W przypadku wystąpienia jakichkolwiek trudności instruktorzy służą pomocą. Dodatkowo kontrolują wysokość, na jakiej znajduje się użytkownik. Mogą zmniejszyć moc wiatru, natomiast w skrajnej sytuacji – wyłączyć nawiew.
Lot w tunelu aerodynamicznym nie wymaga specjalnego przygotowania. Warto zadbać tu jedynie o wygodne, lekkie obuwie oraz sportową, niekrępującą ruchów odzież. Przed wejściem do aerotunelu należy zdjąć biżuterię oraz zegarek. Lot nie wymaga odbycia badań lekarskich. Niezbędne jest tu tylko podpisanie oświadczenia, w którym uczestnik zgadza się z warunkami realizacji lotu. Przeciwwskazaniami do lotu w tunelu aerodynamicznym są: waga powyżej 130 kilogramów, choroby serca, ciąża, choroby neurologiczne oraz problemy z kręgosłupem.
Foto wyróżniające: Department of Engineering, University of Cambridge / Flickr