Reklama

Co ma wpływ na odporność?

Artykuł sponsorowany

Sezon jesienno-zimowy nie bez powodu kojarzony jest z przeziębieniami i grypą. To właśnie w ostatnim i pierwszym kwartale roku rośnie aktywność wirusów wywołujących te nieprzyjemne choroby. W tym okresie wiele osób szuka rozwiązań, które pomogą im zbudować odporność i uniknąć infekcji, dlatego warto wiedzieć, które sposoby naprawdę działają.

Wielopłaszczyznowe budowanie odporności

Układ odpornościowy, który zapewnia możliwość bronienia się organizmu przed szkodliwymi patogenami, przez wiele osób jest kojarzony z tak zwanymi białymi krwinkami (leukocytami, limfocytami, makrofagami), limfą i węzłami chłonnymi. Warto jednak wiedzieć, że nie tylko one odpowiadają za odporność ludzkiego ciała. Częścią układu odpornościowego jest również skóra i błony śluzowe dróg oddechowych oraz układu pokarmowego. Stanowią one nie tylko fizyczną barierę dla patogenów (w szczególności skóra), ale także chemiczną, dzięki byciu pokrytymi różnymi substancjami przeciwbakteryjnymi. Układ pokarmowy charakteryzuje się również innymi rozwiązaniami, które wspierają bronienie się organizmu przed drobnoustrojami: obecnością żołądka wypełnionego roztworem kwasu solnego, fizyczną barierą dla patogenów stworzoną przez jelita, które zatrzymują drobnoustroje w przewodzie pokarmowym i nie pozwalają im na przedostanie się do krwi oraz enzymami mającymi właściwości detoksykujące. Nie bez znaczenia jest również obecna w jelitach flora bakteryjna – naturalny mikrobiom wzmacnia odporność organizmu. Jeśli więc zależy Ci a budowaniu odporności, najskuteczniejszym sposobem będzie kompleksowe podejście do tematu i zadbanie o wszystkie elementy Twojego ciała, które mogą mieć znaczenie dla unikania infekcji.

Witaminy wspierające budowanie odporności

Witamina C

Naturalnym sposobem na budowanie odporności, jest uzupełnienie diety w odpowiednie witaminy dla mężczyzn, kobiet lub dzieci. Najpopularniejszą i najważniejszą z nich jest witamina C. Jej charakterystycznymi cechami są:

• zdolność do hamowania procesu namnażania się niektórych wirusów, 

• możliwość łagodzenia objawów grypopodobnych (na przykład kataru czy obrzęku zatok),

• neutralizowanie arsenu i innych metali ciężkich, co przyczynia się do chronienia wątroby, która jest istotna dla zachowania wysokiej odporności, 

• działanie antyhistaminowe (histamina uczestniczy w reakcjach zapalnych organizmu), 

• poprawa wchłaniania żelaza. 

Witamina D

Inną witaminą, istotną dla budowania odporności, jest witamina D. Warto przy tym pamiętać, że, w przeciwieństwie do witaminy C rozpuszczalnej w wodzie, witamina D jest rozpuszczalna w tłuszczach, dlatego najskuteczniejsze jest przyjmowanie jej w czasie posiłków bogatych w tłuszcz (na przykład podczas obiadu) lub popijając mlekiem. Właściwościami witaminy D, które pomagają jej wspierać rozwój odporności, są:

• pobudzanie powstawania komórek układu odpornościowego,

• zwiększenie aktywności komórek układu odpornościowego,

• zwiększenie produkcji susbtani przeciwdrobnoustrojowych w organizmie.

Witamina A

Znacznie rzadziej w kontekście budowania odporności wspomina się o witaminie A. Być może pozostaje ona niedoceniana z powodu mniejszego rozpowszechnienia informacji na temat jej wpływu na układ odpornościowy, warto jednak pamiętać o jej suplementacji, jeśli zależy Ci na kompleksowym działaniu. Witamina A:

• pozwala specjalizować się komórkom układu odpornościowego, co umożliwia im wykonywanie odpowiednich zadań w organizmie i zwiększa ich skuteczność,

• ułatwia rozpoznawanie patogenów przez komórki układu odpornościowego.

Niedobór witaminy A w organizmie skutkuje uszkodzeniem bariery jelitowej, co może prowadzić do zaburzenia działania flory bakteryjnej, a przede wszystkim ułatwiać patogenom rozprzestrzenianie się po ciele. Z kolei wysoki poziom tej witaminy w organizmie wiąże się z wyższą odpornością na choroby zakaźne.

Zdjęcie główne: pexels.com/cottonbro studio

Magdalena Gawior
Początkująca copywriterka, studentka farmacji. Prywatnie zainteresowana zdrowiem, dietą i sportem. Od dziecka związana ze sportem – aktualnie uwielbia pływanie, jogging i crossfit.
    Jaxjox KettlebellConnect – na co stać hantle w wersji smart?
    Poprzedni artykuł
    Czy zawsze na narty trzeba jechać w góry? Zobacz listę stoków w północnej Polsce
    Następny artykuł

    Może Ci się spodobać

    Komentarze

    Zostaw komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Więcej w Reklama

    Zakup muru piłkarskiego online
    Piłka nożna jest jednym z częściej wybieranych sportów przez dzieci, młodzież, ale także dorosłych, grających w profesjonalnych i amatorskich drużynach. Z tego też powodu dobrze jest orientować się czy zakup muru piłkarskiego okaże się dobrym rozwiązaniem.
    Jak wybrać odpowiednie gamerskie akcesoria audio?
    Szczególnie w grach multiplayer ważne są mikrofony gamingowe, a także słuchawki. Bardzo często trzeba bowiem na przykład poinformować partnerów z drużyny o tym, w którym miejscu znajdują się przeciwnicy. Odpowiednia komunikacja to podstawa między innymi gry klanowej. W tym artykule sprawdzamy, jaki sprzęt audio będzie najbardziej odpowiedni dla graczy.