Reklama

Jak trzymać dietę?

Artykuł sponsorowany

Dieta do bardzo ważny element codziennego życia. Ma wpływ na Twoje zdrowie, samopoczucie i możliwości fizyczne. Dobrze zbilansowana, bogata w odpowiednie składniki i spełniająca Twoje potrzeby może być świetnym sposobem na utrzymanie w optymalnej kondycji zarówno Twojego ciała, jak i umysłu. Tylko jak ją utrzymać?

Zbilansuj swoją dietę – to wcale nie jest trudne

Żeby zbilansować swoją dietę, potrzebujesz dwóch informacji – liczby kalorii, które musisz spożywać oraz rozłożenia makroskładników, które będzie dla Ciebie optymalne. Skąd wziąć te dane? W Internecie znajdziesz proste w obsłudze kalkulatory dietetyczne, które pomogą wyliczyć Ci Twoje zapotrzebowanie kaloryczne PPM (podstawową przemianę materii – ilość energii potrzebną do funkcji fizjologicznych, czyli oddychania, trawienia, myślenia) oraz CPM (całkowitą przemianę materii – ilość energii, którą realnie zużywasz każdego dnia). W jaki sposób za pomocą PPM i CPM wyznaczyć ilość kalorii, które musisz przyjmować? To zależy, co jest Twoim celem. Jeśli chcesz utrzymać masę ciała, przyjmuj codziennie ilość kalorii równą CPM. Jeżeli Twoim celem jest redukcja – postaw na CPM pomniejszone o 100-300 kcal, ale nigdy nie mniej niż PPM. Jeśli natomiast chcesz zbudować masę, dodaj 100-300 kcal do CPM. A co z makroskładnikami? Optymalne rozłożenie ich w diecie to od 15% do 25% kcal przyjmowanych z białkiem, 20-30% z tłuszczami i 55-65% z węglowodanami. Zacznij od trzymania się tych przedziałów, a z czasem samodzielnie ustalisz swoje dokładniejsze potrzeby, dzięki dodatkowej edukacji w zakresie dietetyki i obserwacji swojego ciała.

Jak przygotowywać posiłki?

Zbilansowałeś już swoje kaloryczne potrzeby i zastanawiasz się teraz, jak przełożyć to na praktykę? Jeżeli nie lubisz gotować, a zależy Ci na zdrowiu i prawidłowych nawykach, postaw na tani catering dietetyczny. To dobry sposób nie tylko dla tych, którzy nie lubiąa przebywać w kuchni, ale również dla zabieganych i zapracowanych, czyli tych, którym brakuje na wszystko czasu. Być może jednak ta sytuacja Cię nie dotyczy i wolisz samodzielnie przygotowywać swoje posiłki. Jeżeli lubisz gotować, bilansowanie posiłków wcale nie będzie dla Ciebie trudne. Wystarczy, że zwrócisz uwagę na to, jakie produkty spożywcze kupujesz i co się w nich znajduje – jaki mają skład pod względem zawartości białka, tłuszczy i węglwodonanów, a także, jaka jest ich kaloryczność. W ten sposób szybko zdobędziesz informacje i kiedy po raz kolejny odwiedzisz sklep spożywczy online dużo szybciej poradzisz sobie z wypełnieniem koszyka wartościowymi produktami. Pamiętaj, żeby do kaloryczności całego posiłku doliczać również olej, na którym smażysz oraz dodawane przyprawy – zwłaszcza cukier. Czasami mają one znacznie wyższą kaloryczność, niż mogłoby się wydawać.

Zadbaj o dobre nawyki 

Dieta to nie tylko kalorie i zdrowe produkty. Ważne są również codzienne nawyki żywieniowe, które pozwalają Ci wspierać metabolizm i budować zdrowe, silne ciało. Należy do nich na przykład sposób jedzenia. Zdecydowanie niezdrowe jest jedzenie w pośpiechu i w biegu. Jeśli masz więc możliwość – pozwól sobie zrelaksować się przy jedzeniu i poświęć posiłkowi odrobinę czasu. Jedz małymi kęsami, dokładnie przeżuwaj pokarm, a przede wszystkim: siedź przy stole. Świetnym nawykiem związanym z dietą jest również picie dużej ilości wody (dorosła osoba potrzebuje przeciętnie 2,5 litra na dobę). Pamiętaj, że woda to nie to samo co soki, napoje gazowane czy herbata i kawa. Nie chodzi tu o picie płynów, ale właśnie wody. Niektórzy nie wdrażają tego nawyku ze względu na to, że nie przepadają za „jałowym” smakiem wody – jeśli to jest powód, dla którego wciąż Ci nie wychodzi, spróbuj innego rodzaju wody, na przykład Borjomi, którą znajdziesz na stronie: https://wodasklep.pl/pl/c/Borjomi/5 albo zacznij dodawać do wody plasterek cytryny bądź ogórka.

Zdjęcie główne: pexels.com/Andres Ayrton

Magdalena Gawior
Początkująca copywriterka, studentka farmacji. Prywatnie zainteresowana zdrowiem, dietą i sportem. Od dziecka związana ze sportem – aktualnie uwielbia pływanie, jogging i crossfit.
    BCAA – czym tak naprawdę jest i jak go suplementować?
    Poprzedni artykuł
    Jaki zegarek podarować komuś na święta?
    Następny artykuł

    Może Ci się spodobać

    Komentarze

    Zostaw komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Więcej w Reklama

    Zakup muru piłkarskiego online
    Piłka nożna jest jednym z częściej wybieranych sportów przez dzieci, młodzież, ale także dorosłych, grających w profesjonalnych i amatorskich drużynach. Z tego też powodu dobrze jest orientować się czy zakup muru piłkarskiego okaże się dobrym rozwiązaniem.
    Jak wybrać odpowiednie gamerskie akcesoria audio?
    Szczególnie w grach multiplayer ważne są mikrofony gamingowe, a także słuchawki. Bardzo często trzeba bowiem na przykład poinformować partnerów z drużyny o tym, w którym miejscu znajdują się przeciwnicy. Odpowiednia komunikacja to podstawa między innymi gry klanowej. W tym artykule sprawdzamy, jaki sprzęt audio będzie najbardziej odpowiedni dla graczy.