Biohacking

Najpopularniejsze adaptogeny stosowane w sporcie

Adaptogeny są roślinami i ziołami, które w pozytywny sposób wpływają na kondycję układu nerwowego i odpornościowego. Powinny się z nimi zaprzyjaźnić wszystkie osoby aktywne fizycznie. Adaptogeny gwarantują szybką i skuteczną regenerację. Co więcej, przyczyniają się do wydłużenia czasu trwania treningu. Jakie są najpopularniejsze adaptogeny dla sportowców?

Ashwagandha

Ashwagandha to jeden z najpopularniejszych adaptogenów i zdecydowanie najważniejszy w kontekście funkcjonowania układu nerwowego. Skutecznie reguluje stresory i redukuje uczucie niepokoju. Ashwagandha obniża poziom kortyzolu. Należy tutaj zdawać sobie sprawę z tego, że u osób, u których jest on niski, roślina ta może pogłębiać objawy takie jak senność, zmęczenie czy kłopoty z koncentracją. O czym powinny pamiętać sportowcy chcący suplementować ashwagandhę? Kluczową kwestią jest tutaj określenie poziomu kortyzolu i stosowne dobranie dawki adaptogenu, tak aby nie była ona zbyt niska. Ashwagandha bardzo dobrze sprawdza się w przypadku sportów siłowych.

Jak pokazują wyniki badań, suplementacja tego adaptogenu przyczynia się do redukcji stężenia kinazy kreatynowej, która jest jednym z marketów uszkodzenia mięśniowego. Jej skutkiem jest także spadek poziomu tkanki tłuszczowej oraz wzrost poziomu testosteronu. Wszystko to przekłada się na poprawę parametrów pożądanych w sportach siłowych, takich jak lepsza regeneracja oraz wzrost poziomu hormonów anabolicznych. Pozytywnym efektem ubocznym jest tutaj spadek tkanki tłuszczowej związany z tym, że ashwagandha w znaczącym stopniu redukuje poziom kortyzolu.

Różeniec górski

Kolejny popularny adaptogen wykorzystywany w sporcie to różeniec górski. Na czym polega jego działanie? Nie obniża on w bezpośredni sposób poziomu kortyzolu, a zamiast tego hamuje wpływ stresorów na organizm. Dodatkowo wspiera regenerację potreningową i jest stymulatorem NRF 2, czyli białka, które odpowiada za odporność i długowieczność. Różeniec górski bardzo dobrze będzie się sprawdzać u wszystkich tych sportowców, którym zależy na poprawie funkcji kognitywnych i skupienia w czasie treningu. Bardzo często sięgają po niego osoby trenujące sporty walki. Wynika to z tego, że omawiany adaptogen przyjmowany w dawce wynoszącej 300 mg przyczynia się do wzrostu liczby wykonywanych zadań aż o ⅕, poprawiając jednocześnie czas reakcji, jakość pracy oraz skupienie.

Dodatkowo różeniec górski redukuje kinazę kreatynową oraz dehydrogenazę mleczanową, które są ważnymi markerami zmęczenia mięśniowego. Dzięki temu możliwa staje się szybsza regeneracja oraz powrót do treningu. Warto wspomnieć tutaj także o zawartych w tym adaptogenie składnikach aktywnych – salidorozydach, które przyczyniają się do wzrostu tolerancji wysiłku fizycznego. Co więcej, różeniec górski wspiera spalanie tkanki tłuszczowej przez nasilanie jej wykorzystywania w procesach metabolicznych. Jak przyjmować ten adaptogen? W przypadku sportów siłowych oraz treningu kulturystycznego zaleca się zażywanie go w porach oddalonych od treningu. Jeżeli chodzi natomiast o crossfit czy sporty walki, różeniec górski może być zażywany w okresie okołotreningowym.

Żeń-szeń

Do kategorii, jaką są adaptogeny zalicza się także żeń-szeń. Jest on popularnym składnikiem preparatów multiwitaminowych oraz tych, które mają na zadanie wpływać na poprawę koncentracji lub wzmocnienie odporności. Do czynienia możemy mieć z kilkoma jego odmianami. Jedną z nich jest żeń-szeń koreański (panax). Zawarte w nim składniki aktywne wykazują właściwości przeciwzapalne. Dodatkowo redukują produkcję mleczanów, w pozytywny sposób wpływają na wydolność tlenową i zmniejszają negatywny wpływ nadmiaru stresorów na organizm. Warto wspomnieć tutaj także o żeń-szeniu syberyjskim (eleuthero), który hamuje spadek serotoniny po treningu, redukuje wpływ stresu oksydacyjnego na pracę mózgu i nasila beta-oksydację kwasów tłuszczowych.

Justyna Zajdel
Copywriter z wieloletnim doświadczeniem w branży. Magister Socjologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Prywatnie miłośniczka kulinariów i podróży, które zajmują większą część jej wolnego czasu.
    Inteligentne buty przyszłością sportu
    Poprzedni artykuł
    Zegarek do biegania. Na co zwracać uwagę? (Bieganie Uskrzydla)
    Następny artykuł

    Może Ci się spodobać

    Komentarze

    Zostaw komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Więcej w Biohacking

    Dlaczego tlenoterapia hiperbaryczna nazywana jest legalnym dopingiem?
    Napięty terminarz meczów nie pozwala na długotrwałą rehabilitację bez przerwania treningów i udziału w rozgrywkach. Skutecznym rozwiązaniem w takiej sytuacji może okazać się już kilka zabiegów HBOT, które zapewniają regenerację wycieńczonego organizmu, redukcję deficytu tlenowego i wyleczenie uciążliwych urazów.